Fiets op de trein

Dag meneer, waar kan ik mijn fiets zetten? Het antwoord is altijd anders. Op het platform, achteraan de trein, vooraan in de trein, in de voorlaatste wagon, gewoon in de gang,… Heerlijk vind ik dat, die zweem van anarchie. De trein is altijd een beetje reizen. Maar toch, het lijkt me niet de ideale tactiek om mensen te overtuigen de trein te nemen voorafgaand aan een fietstocht in eigen land.

Terzijde, ik vroeg het eens na bij de NMBS: het vervoer van fietsen vinden ze geen prioriteit, ze zien het eerder als een gunst aan de reiziger. Ik zal er aan denken als ik de volgende keer 8 euro betaald heb voor een dagticket en mijn fiets op de grond klettert op het platform.

Met de fiets op de trein, hoe zit dat nu?

  • Voor een enkele rit betaal tussen éénder welke twee Belgische stations betaal je de vaste prijs van vijf euro. Sinds kort hoef je het biljet zelf in te vullen, maar koop je het fietsbiljet voor een welbepaald traject.
  • Voor een dagticket (in de praktijk dus meestal voor een heen- en terugreis) betaal je 8 euro. 
  • En in het buitenland? Europa is verenigd, maar niet als het over treinen en fietsen meenemen op treinen gaat. Bij iedere spoorwegmaatschappij of soort trein (IC, regionaal, internationaal,…) werkt het anders: fietsen toegelaten/niet toegelaten, met of zonder toeslag, met of zonder reservatie,… We zeiden het al: de trein is altijd een beetje reizen, of hoe marketingslogan anders kan geïnterpreteerd worden dan hoe ze ooit bedoeld is.
  • Soms kan een blue-bike handiger en goedkoper zijn voor een dagje trein/fietscombinatie. Echt comfortabel zijn de zware fietsen niet als je kilometers wil vreten, maar voor een rondritje in de stad zij ze perfect! Blue-bike werkt met een jaarlijks lidmaatschap van 12 euro en je kan de fietsen aan 53 Belgische NMBS-stations ontlenen voor maximum 3,15 € per 24 uur. In veel steden is het gebruik gratis, een overzicht vind je hier.