Be prepared!

Be prepared, Wees paraat! Afgelopen vrijdag moesten we nog eens denken aan de woorden van Chief Scout Baden Powell en het motto van de scouts wereldwijd. ZZV-crewmembers Nelson, Peter Paul en Toby hadden toen in Brussel een boeiende meeting met een bonte verzameling van zowel experts uit de milieubeweging werkzaam rond duurzaam transport, vertegenwoordigers uit lobbygroepen en belangenverenigingen én afgevaardigden uit de spoorsector zelf.

De meeting begon met een rondje ‘hoopvolle signalen en trends’: het bewustzijn over de alternatieven voor vliegreizen neemt toe! Back-on-Track, een internationale groepering die ijvert voor de herwaardering van het Europese (nacht)treinnetwerk, stelde vast dat de algemene teneur rond nachttreinen de laatste vier jaar ten gunste aan het keren is. In Oostenrijk is in 2016 de NightJet gelanceerd, met verbindingen naar Duitsland, Zwitserland en Italië. In Nederland tekende de Treinreiswinkel het afgelopen jaar een groei op van 35 %. In Zweden zijn internationale treinen expliciet opgenomen in het bestuursakkoord van de recent gevormde regering. Nachttreinen in Zweden rijden nu al op volle capaciteit en boomden in 2018 – daar zat ook de hele flygskam hype voor iets tussen.

Ook in Frankrijk worden meer en meer mensen zich bewust dat een vliegretourtje Parijs – Marseille eigenlijk niet meer van deze tijd is. Bovendien stelde President Macron recent dat een taks op binnenlandse vluchten de doodsteek zou betekenen voor diezelfde binnenlandse vluchten, ten voordele van het HST-verkeer. Enneuh… die taks komt er sowieso, toch?

De kanttekening bij al dit goede nieuws? Zal het aanbod de vraag kunnen volgen? Op het moment dat de vraag er is, moet het aanbod beschikbaar zijn. Zal iedereen er klaar voor zijn?

Be prepared! De opdracht van de Chief Scout himself geldt bij deze niet langer alleen voor padvinders. Het is ook een dringende oproep aan overheden en spoorwegmaatschappijen. Be prepared, sta paraat, wees voorbereid! Zet niet in op de verdere groei van de luchtvaart, maar investeer in alternatieven voor contintentale vluchten, verhoog de capaciteit van de treinen, vergroot het netwerk, en doe het nu meteen, voor het helemaal te laat is!