We moeten eens praten over… Duitsland (❤!)

Beter een goede buur dan een verre vriend, maar hoe goed kennen we onze buren? Wie is er onlangs nog in Duitsland geweest? Het land wordt zwaar onderschat als reisbestemming, en dat is nergens voor nodig vinden wij van Zomer Zonder Vliegen. Wir lieben Deutschland! Simpel: tien bestemmingen, tien foto’s, tien redenen om Duitsland als je volgende vakantiebestemming te kiezen. Klik op de foto’s voor meer info, Gute Reise!

In het diepst van mijn gedachten (2): ontdekkingsreiziger

Ik wandel niet zomaar door een bos, ik ontdek het. Ik rijd niet domweg over een fietspad, ik ontgin het. Ik volg de kaart niet, ik teken de kaart. Ik ben in eigen land, ergens omtrent Sint-Gillis-Waas en Stekene en ik fiets, maar in het diepst van mijn gedachten ben ik een ontdekkingsreiziger, een avonturier, een vrijbuiter en een pionier. Het bord van de bebouwde kom van Lochristi doet me eraan herinneren dat ik bijna thuis ben.

 

Zelf deze zomer op ontdekkingstocht dicht bij huis? 

Zelfs voor ontdekkingsreizigers zijn wegwijzers soms handig en gewoon makkelijk! 

  • Voor de wandelaars zijn er de wandelknooppunten: 35 volledig bewegwijzerde wandelnetwerken in Vlaanderen en een stukje Wallonië (Henegouwen), samen goed voor 9.170 km wandelplezier. Zonder overdrijven: je ontdekt Vlaanderen zoals je het nog nooit zag!
  • Voor de fietsers zijn er de fietsknooppunten: 51063 kilometer in 21946 trajecten in Vlaanderen, Nederland en stukjes van Wallonië – voor levenslang fietsplezier!
  • Voor wie liever ook nog steeds met papieren kaarten op weg gaat: zowel van de wandelknooppunten als de fietsknooppunten bestaat er heel veel papieren kaartmateriaal. Een online overzicht van waar je fietsknooppuntenkaarten kunt kopen vind je hier. Wandelaars kunnen oa. grasduinen op deze site. Ook bij de toeristische diensten van steden en gemeenten en van de provincies kan je heel vaak fiets- en wandelknooppuntenkaarten kopen.
  • …want als je maar in wonderen gelooft, dan kun je heel ver reizen in je eigen hoofd…! Episode 1 van het blog-drieluikje ‘in het diepst van mijn gedachten‘ lees je hier.

 

De ultieme ZZV-tips voor jouw zomer zonder vliegen!

Ladies and gentlemen, this is your entire crew speaking…! De ZZV-crew zet voor jou enkele van haar persoonlijke favoriete vliegtuigloze bestemmingen op een rijtje, reizen of plekken waar we bijzonder goede herinneringen aan overhouden en zeker nog eens terugkeren! Zelf nog tips? Laat ze ons weten via mail, facebook, deel je foto op onze wedstrijdpagina en inspireer andere reizigers! Een zomer zonder vliegen, de zomer van je leven… zelfs in de winter ;-)!

  •  Esther: Oostenrijk

Tien dagen (!) deden we erover, met de auto van Salzburg naar Wenen. Via de snelweg nauwelijks drie uur rijden, maar langs kleine, kronkelige wegen is het een absolute aanrader voor slow travelers. Dorpje na dorpje val je van de ene verbazing in de andere: van het microklimaat in de Wachauvallei  waar abrikozen worden geteeld alsof je in Zuid-Spanje bent – tot het grote aantal fietstoeristen die de Donau door verschillende landen volgen, en met als kers op de taart Wenen. De Oostenrijkse hoofdstad krijgt best veel toeristen te verwerken, maar eens je de kleine hoekjes en kantjes van de stad leert kennen, kan je je goed voorstellen waarom Wenen al voor het negende jaar op rij is uitgeroepen tot “beste stad ter wereld om te leven”!

  • Nelson: Parque National de Aigüstores, Spanje

Het Parque National de Aigüstores in de Spaanse Pyreneeën ten westen van Andorra is een wandelparadijs met toppen tot meer dan 3000 meter. De GR11 – de wandelroute dwars door de Pyreneeën van de Atlantische Oceaan tot de Middellandse Zee – loopt ook pal door het Park. Je geraakt makkelijk in de Pyreneeën met de trein, bv. via Toulouse of Perpignan. Of als je een fietser en/of Tour de France-liefhebber bent, via de Port de la Bonaigua! Op de terugweg kan je ook Games of Thrones-stad Girona (ten noorden van Barcelona) meepikken – ik was trouwens op Erasmus in die stad!

  • Toby: Frankrijk in alle hoeken en kanten

Als kind wandelden we met het gezin de hele GR5 (bewegwijzerde wandeling van Bergen-op-Zoom naar Nice). Dat was een tienjarenproject – van mijn vijfde tot mijn vijftiende – en zeven zomers lang wandelden we door Frankrijk. Ieder jaar ontdekte ik een ander stukje van het land. Mama, is dat nu een Vogees?, vroeg ik, en ik wist met mijn verwondering geen blijf. De verwondering is nooit meer weggegaan, ik ging nog vaak naar de Vogezen terug en ieder jaar herontdek ik Frankrijk. Geen land in Europa kent voor mij zo een grote verscheidenheid als onze zuiderbuur. Er één favoriete plek uitpikken is onmogelijk, maar als het echt moet, kies ik voor de Causses in het Centraal Massief, waar snelstromende rivieren honderden meter diepe kloven hebben uitgesneden in de kalkplateaus. Tot in de 20ste eeuw was dit een totaal onherbergzame streek en ook nu nog is er boven op de hoogvlaktes nauwelijks leven te bespeuren. 

  • Peter Paul: Schotland

Mijn meest onvergetelijke vliegtuigloze reis deed ik… in de winter!  Samen met Jones reisde ik met de boot en de bus voor minder dan 100 euro naar Schotland. We deden een vijfdaagse trektocht in het westen van het land, van het Glenfinnanviaduct naar het plaatsje Inverie, dat vermeld wordt in het Guinness Book als meest afgelegen dorp in Groot-Brittanië! In putje winter sliepen we ofwel in de tent ofwel in bothies – eenvoudige berghutten. Onderweg kwamen we meer herten en Schotse hooglanderkoeien tegen dan mensen. Soms liepen we tot onze heupen door de sneeuw, wat zwaar kon zijn, maar de vergezichten maakte het absoluut de moeite waard. Jones overleed enkele maanden later, wat de herinnering aan deze reis nog meer bijzonder maakt.

 

Zomer Zonder Vliegen: voor elk wat wils!

Joepi, buitenspeeldag vandaag! Ook Zomer Zonder Vliegen gaat naar buiten. Er is niet alleen de Zomer Zonder Vliegen Knutselworkshop op woensdag 16 mei, je vindt ons ook op de Duurzaam Reizen Soirée van Milieuwerkgroep van JNM op 26 april en op zaterdag 6 mei kan je met ons in gesprek gaan op Gent aan Zee.

More to come, en niet alleen voor Gentenaars !

Knutselworkshop, duurzaam reizen soirée, Gent aan Zee… Qué?

  • De zomer komt eraan! Ook voor kinderen kan het een Zomer Zonder Vliegen worden! Om helemaal zin te krijgen in de zomer organiseren we een leuke knutselworkshop voor alle kinderen van 6 tot 12 jaar. Wil je ook wel eens zonder vliegtuig op vakantie? Gaan we dan deze zomer niet gewoon lekker met de trein? En… waarom knutselen we die trein dan niet gewoon helemaal zelf in elkaar? Kom naar onze knutselworkshop op woensdagmiddag 16 mei van 14u tem 16.30u in het Vredeshuis in Gent en je zal zien hoe je zoiets fikst. De Knutselworkshop is een samenwerking tussen Zomer Zonder Vliegen, Gents Milieufront en Knutselien. Inschrijven verplicht, inschrijven kan hier.

 

  • Het programma van de Duurzaam Reizen Soirée op donderdag 26 april vindt je op facebook.  Zomer Zonder Vliegen verzorgt de inleiding van de avond die plaats vindt in het Treck Hostel in Gent. Verder op het programma oa. het verhaal van een treinreis naar China en van een liftavontuur tot in Afrika, en tips en tricks voor fietsreizen!

 

  • Op zondag 6 mei 2018 wordt tijdens het  gratis klimaatfestival ‘Gent aan Zee‘ de Bijlokesite omgetoverd tot een gezellig kustdorpje. Gent aan Zee is een zomers festival rond het thema duurzaamheid, met inspirerende workshops, verhelderende lezingen, een klinkend debat, zilte strandanimatie,  een gezellige info-en boerenmarkt, een speakerscorner en een speciaal programma voor de kinderen. Kom af, ‘t wordt een vree wijze dag en ga naar ons op zoek op de infomarkt! Alle info over Gent aan Zee vindt je hier

Reizigers informeren reizigers: deel je buservaringen!

Hoe lang is het geleden dat je nog met de bus op reis geweest bent? De bus, was dat niet iets waar je vroeger mee op schoolreis ging, naar de Meli en Bobbejaanland en zo, of op bosklassen? Het leukste was als het een dubbeldekker was, spannend! Nadien was een bus iets waar je hoogstens eens mee naar je wintersportvakantie reed.

Tijd om daar verandering in te brengen! Wat zijn jullie ervaringen met busreizen en busmaatschappijen zoals Eurolines en Flixbus?  Deel ze met ons en met andere reizigers in de comments op facebook of vertel ze ons via mail. Heb je er zelf geen ervaring mee maar ken je iemand die onlangs nog met de bus gereisd heeft? Speel de vraag door! Wij geloven dat busvervoer een belangrijker rol kan spelen in de evolutie naar een minder vliegtuiggerichte manier van reizen, wat denken jullie?

Ons gedacht!

Eerder nam ZZV-crewmember Toby een aantal keren de Eurolines-bus, in de paasvakantie reisde hij voor de eerste keer met Flixbus, hieronder vind je zijn bevinden en ervaringen!

  • De website van Flixbus is heel handig, en straalt betrouwbaarheid uit. Er is een gigantisch aanbod aan busverbindingen én het is inderdaad goedkoop. Boeken is kei-eenvoudig en als je enkelen tientallen eurocent extra betaalt, doe je ook aan CO2-compensatie. Veel meer dan Eurolines lijkt Flixbus ook in te zetten op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid – en voor zover ik kan inschatten, brengen ze dit verhaal geloofwaardig.
  • De bus was iets later dan gepland, maar daar werd ik een uurtje op voorhand via sms al over ingelicht, geen probleem dus! Je hoeft maar vijf minuutjes op voorhand aanwezig te zijn op de vertrekplaats, meestal in de buurt van treinstations.
  • Eerlijk is eerlijk: super comfortabel is reizen met de bus (voor lange mensen) niet – maar een vliegtuig is dat ook niet. Als je echt comfortabel wil reizen, kies je voor de trein.
  • Op verschillende bussen is er een bagagedrager voorzien voor fietsen. Of die mogelijkheid er is, zie je als je de bus boekt en aangeeft dat je een fiets wil meenemen. Op alle andere bussen kan je een fiets meenemen in een fietstransportzak. Wat mij betreft, zou Flixbus helemaal fantastisch zijn, moest de bagagedrager op iedere bus standaard aanwezig zijn. Nu is het ook niet onmiddellijk duidelijk op welke lijnen dat wel het geval is.
  • Het grootste deel van de tijd werkte de wifi op de bus naar behoren ;)!
  • En ook dit kunnen we wel smaken: recent introduceerde het bedrijf ook Flixair ;)!

Eeuw Zonder Vliegen

Het was de ochtend van 22 april 1884. De Engelse immigrant Thomas Stevens, 29 jaar, bindt in San Francisco zijn weinige bagage vast aan de bovenzijde van het stuur van zijn hoge bi. De fiets zoals wij die kennen zou pas luttele jaren later in zwang komen – John Dunlop moest eerst de rubberband uitvinden. Stevens is een minimalist: zijn uitrusting bestaat uit niet meer dan een extra paar sokken, een reservehemd, een regenjas die ook dienst deed als tent en slaapzak en een kleine revolver. Twee en een half jaar, meer dan 20000 kilometer op de fiets en twee oceaanstomers later staat hij aan Japanse westkust. De eerste reis rond de wereld per fiets is een feit!

De 19de eeuw: honderd zomers zonder vliegen. Het vliegtuig liet nog op even op zich wachten. Op 17 december 1903 hing de Flyer van de gebroeders Wright gedurende 12 seconden en een afstand van 37 meter in de lucht. De rest, dat is geschiedenis, maar mensen fietsen, wandelen en varen nog steeds de wereld rond.

Zelf inspiratie opdoen voor een reis rond de wereld?

  • De Britse avonturier Jason Lewis was in de jaren rond de jongste eeuwwisseling de eerste mens ooit die er in slaagde volledig human powered rond de wereld te gaan, volledig CO2-neutraal dus. Hij wandelde, fietste, roeide en skeelerde zich een weg rond de aardbol:  www.expedition360.com
  • Rond de wereld is misschien iets te hoog gegrepen, veel mensen gaan toch minstens de halve wereld rond. Check maar eens de reisblogverzameling op de website van De Vakantiefietser, je vindt er heel wat verhalen van maandenlange reizen naar alle hoeken van de wereld (nvdr: en terug?). 
  • Ben je zelf al rond de wereld gewandeld, gefietst, gezeild,…? Laat het ons weten via mail of facebook en misschien krijgen jouw verhalen en tips een plaatsje op onze blog en website!

Frankrijk (2): Delouzes-Rosières

Najaar 2013, het Franse platteland. Pastorale. De oogst is binnen, de mild glooiende akkers zijn leeg en verlaten, een kalenderplaatje. De ochtendlijke hemel boven Lotharingen op die koude oktoberdag is machtig blauw, een morgen zoals in de grote dagen. 

Het in het weidse landschap plompverloren Delouze-Rosières zie ik al van ver. Het panorama – een zeventigtal huizen en een kerktoren – is vele decennia geleden geschilderd en sindsdien onaangeroerd. De brede maar heerlijk rustige D960 schurkt zich rakelings tegen de dorpsrand aan: passanten zoals ik worden subtiel op afstand gehouden. Een dorp in de kantlijn, met als enige reden van bestaan de enkele tientallen mensen die er wonen.

Ik koester het mysterie en fantaseer over hoe het dorp zich de voorbije eeuwen gevormd heeft  en hoe het geworden is tot wat het vandaag is, een zeker anachronisme in een voortrazende wereld. Het verstilde Delouze-Rosières kreeg plaats in geschiedenisboek noch toeristische gids. Waarom zou het ook? Alleen al in Frankrijk zijn duizenden Delouzes. Geen koningen zijn er geboren, geen kastelen gebouwd, geen revoluties gesmeed, geen helden gevallen en geen grote verhalen geschreven.

Én toch ben ik wanhopig benieuwd naar het kleine verhaal van dat onbetekenende en niet eens zo mooie dorpje in een onmetelijk Avondland. Het is vast een verhaal met kwajongens en een dorpspastoor met losse handjes, een verhaal over een jongeman die vele jaren eerder wegvluchtte en na een lange carrière in de hoofdstad terugkeert naar zijn geboortedorp, van een lange hete zomer, een hoogoplopende familievete en bloeiende romances, van de triomf van het alledaagse, van een klein dorp dat telkens weer wordt ingehaald door een veel grotere wereld.

De weg jaagt mij onontkoombaar verder. Delouze-Rosières ligt al lang achter mij. Het verhaal van Delouze-Rosières is ook het verhaal van Abainville, Horville-en-Ornois, Chassey-Beaupré, Lézeville, Germay, Germisay, Epizon, Busson, Reynel en Vignes-les-Côtes. Steeds opnieuw word ik uitgedaagd het verhaal heruit te vinden, de verbeelding aan de macht.

Frankrijk heeft verhalen voor een heel leven.

In april 2018 ging ik terug naar Delouzes-Rosières. Het panoroma was onveranderd, ik had niet anders verwacht. Er zijn nog zekerheden, en Frankrijk is er één van.

Zelf op zoek naar jouw eigen Delouze-Rosières deze zomer?

  • Frankrijk telt meer dan 35000 gemeentes, meer dan de helft hebben minder dan 500 inwoners, ontelbare dorpen tellen hooguit 100 inwoners.
  • Het kleinste dorp is Rochefourchat in de Drôme – met één enkele inwoner, toch mét wikipediapagina!
  • 155 dorpen behoren tot les plus beaux villages de France, aangeduid door de gelijknamige onafhankelijke organisatie. Over welke dorpen het gaat en wat hun troeven zijn, ontdek je op deze website.
  • Dat een klein dorp soms wel plotseling – en op de meest ondenkbare manier – deel kan worden van de wereldgeschiedenis, bewijst het verhaal van Oradour-sur-Glane, niet ver van Limoges in het departement van de Lot. In 1944 werd het het hele dorp uitgemoord door de terugtrekkende nazis. Het was de grootste massaslachting door de nazi’s op burgers in Frankrijk. Na de oorlog bleef het zwartgeblakerde dorp onaangeroerd als oorlogsmonument – ondenkbaar aangrijpbaar, maar we raden zeker aan om er voor van de autostrade te gaan als je op weg bent naar het Zuiden. Het verhaal van Oradour lees je hier.

De filosofie van de wandelaar

Rood-witte streepjes, geschilderd op een muurtje, een verkeerspaal, een boom: je bent ze vast en zeker al eens tegengekomen. Grote Routepaden is de vereniging die in Vlaanderen de GR-wandelroutes en LF-fietsroutes (langeafstandsfietsroutes) beheert en promoot. Tientallen vrijwilligers zijn als GR- of LF-peter verantwoordelijk voor een bepaald stukje route: ze herschilderen tekentjes, maken wegwijzerbordjes proper en signaleren eventuele problemen. Zelf in deze GPS-tijden blijft ‘tekentjes volgen‘ zijn onweerstaanbare aantrekkingskracht behouden!

ZZV-crewmember Toby is ook GR-vrijwilliger. Toby schreef een artikel in het het aprilnummer van GR-tijdsschrift Op Weg over Zomer Zonder Vliegen:

Met de campagne houden we een pleidooi voor een andere manier van reizen: trager, bewuster en minder ver.  Sluit Zomer Zonder Vliegen daarmee niet heel nauw aan bij de GR-filosofie? Gebruikers en ontwerpers van langeafstandswandel- en fietsroutes moeten allicht niet worden overtuigd. Wij zijn geen passagiers die getransporteerd worden. Wij zijn reizigers, fietsers, wandelaars, zwervers en ontdekkingsreizigers. De snelheid van het vliegtuig is de onze niet. Wij rekenen in fietskilometers, stijgingspercentages en wandeluren, in dagafstanden en weektotalen. De trein biedt ons tijd om aan een reisverslag te werken of een laatste keer de route op de kaart te bekijken. In het voorbijtrekkende landschap zien we plekken waar we eerder waren, stations waar we al een keer uitstapten, herinneringen komen boven, verhalen worden opgerakeld. Niets of niemand op onze weg is banaal, alles maakt deel uit van onze bestemming, de weg ís de bestemming“.

Het hele artikel kan je hier lezen.

Meer weten over Grote Routepaden?

  • Grote Routepaden staat in voor het ontwerp, de bewegwijzering, de beschrijving en de promotie van een netwerk langeafstand wandelwegen (GR-routes) en langeafstand fietsroutes (LF-routes) in heel Vlaanderen. Dit netwerk sluit aan op het Europees wandel– en fietsnetwerk over lange afstand. De organisatie behartigt de belangen van wandelaars en fietsers en promoot het  wandelen en fietsen in Vlaanderen.
  • De meest bekende GR is natuurlijk de GR5, die van Hoek van Holland tot in Nice aan de Middellandse Zee loopt en 246 km over Belgische bodem gaat!
  • Het magazine Op Weg van Grote Routepaden verschijnt zesmaal per jaar. Op Weg  staat boordevol mooie reportages, praktische tips en leuke routes voor urenlang wandel- en fietsgenot – met zeer veel aandacht voor bestemmingen dicht bij huis en in onze buurlanden. En natuurlijk vind je er ook alle informatie over nieuwe publicaties, routes en uitrusting!

 

ZZV in de media en ZZV óver de media!

This is your captain speaking, we hope you are enjoying the journey, because we do! Het gaat hard voor Zomer Zonder Vliegen! Vandaag waren we te horen bij Hautekiet op Radio 1 – je kan Esther hier herbeluisteren – we stonden vanmorgen ook paginagroot in Het Nieuwsblad, we werden vermeld in De Standaard, we kregen tientallen berichten in onze inbox en gaan als een vliegend vuurtje rond op social media. We kregen ook de eerste foto’s binnen voor onze wedstrijd, die proberen we zo snel mogelijk een plaatsje te geven op onze fotowall! Bedankt allemaal! 

Gisteren wijdde het Eén-programma Pano een reportage over goedkoop vliegen. Wij zaten voor de buis, onze recensie lees je hieronder. De Pano-reportage kan hier herbekijken.

Impossible is just an opinion. Het citaat van Paulo Coelho op de glazen deur van het kantoor van de CEO van een IJslandse lowcostmaatschappij is misschien wel het mooiste beeld in de reportage van Pano gisteren. Het ging over goedkoop vliegen en de impact op het milieu daarvan, maar eerlijk: wij bleven een beetje op onze honger. De reportage van goed 30 minuten zoomde vooral in op het businessmodel van de lowcosters dat gebaseerd is op – nou ja, kosten besparen. Reportagemaker Riadh Bahri nam speciaal een Ryanairvlucht naar Barcelona om aan het licht te brengen dat  Michael O’ Leary en consoorten hun klanten lotterijticketjes en dure frisdrank aansmeren om winst te maken, maar dát is wat ons betreft hun volste economische recht.

 

Akkoord, na meer dan 13 minuten ging het even over de verwoestende impact van het Ryanair-massatoerisme in steden zoals Barcelona en na 17 minuten viel het woord milieu. Het ging ook over de fiscale voordelen die de luchtvaartlobby wist te versieren, waar we het eerder in onze blog al over hadden. Riadh was met een vlucht van Wow Airlines ondertussen aangekomen in IJsland.

 

Zeker in het laatste deel misten de Pano-makers de kans om scherp te stellen wat de ongebreidelde groei van de luchtvaart écht betekent. Marc Descheemaecker hield een promopraatje over de economische voorspoed die een verdere ontwikkeling van Zaventem met zich meebrengt – enkel de politiek moet nog een tandje bijsteken en alles komt goed. Als besluit gaf Pano mee dat er dringend een federale vliegwet moet komen wil België de trein (pun not intended) van de boomende luchtvaart niet missen. Business as usual, over klimaatdoelstellingen en andere ongemakkelijke waarheden maar vooral over alternatieven voor vliegreizen repten noch Descheemaecker, noch de CEO van TUI, noch de reportagemakers verder nog een woord – en dat vinden wij jammer. 

 

Impossible is just an opinion, niets is onmogelijk, verander de wereld, begin bij je zelf! Met Zomer Zonder Vliegen willen we je meer dan ooit inspireren om anders, bewuster, soms dichter bij huis maar bovenal leuker te gaan reizen. Het is aan ons allemaal om de alternatieven voor het vliegtuig te herontdekken. Een zomer zonder vliegen, de zomer van je leven? We kiezen er samen voor!

Vooruitgang

De trein van Magyar Államvasutak – de Hongaarse spoorwegmaatschappij – van Boedapest naar Gyor is een droom: goedkoop, bijna geruisloos, met veel plaats voor fietsen én met goedwerkende wifi. Dat laatste post ik dan maar meteen op facebook. De Hongaarse spoorwegen komen van ver. De eerste vrouwelijke bestuurders werden pas in 2013 opgeleid. Bij conventionele locomotieven gebeurde het aan- of loskoppelen van de wagon met een zware sleutel en de Hongaren hadden altijd geoordeeld dat alleen mannen hiervoor geschikt waren. De meer moderne treinen zijn uitgerust met een tractie-apparaat, waardoor fysiek werk niet langer nodig is. De toekomst is begonnen, zelfs bij de Hongaarse Spoorwegen. Nu bij de NMBS nog!

Zelf naar Hongarije zonder vliegtuig deze zomer? 

  • Er zijn meer dan genoeg redenen om naar Hongarije te gaan. Qua taal, voel je je alvast ver van huis. Hongaars is to-taal onbegrijpbaar. En dat beseffen de Hongaren zelf blijkbaar ook. De website van Sziget Festival – het Rock Werchter van heel Oost-Europa – heeft zelfs een Nederlandstalige versie! Maar er zijn nog redenen om naar Hongarije te gaan.  Wij geven er zes, in zes foto’s! Klik op de foto’s voor meer informatie!

 

Üdvözöljük Magyarországon, élvezze az üdülését!