De magie van de veerboot (1): de Baltische Zee

De reis van de ferryhaven in het Zweedse Malmö naar Travemünde aan de Duitse kust duurde lang. Bijna 12 uur lang geen land aan de horizon. Ik kon enkel staren. En toch doe ik het graag, bootje varenHet is zoveel meer dan louter van de ene naar de andere plaats gaan. Het zicht op het eindeloze wateroppervlak zuivert de geest, herinneringen aan de voorbije reis hebben tijd om geboren te worden.

In Travemünde neem ik de trein richting België. Meer dan 24 uur nadat ik in Zweden op de boot stapte, ben ik terug in Gent. Met het vliegtuig zou ik nauwelijks twee uur onderweg geweest zijn. Het zou onwerkelijk zijn, ik thuis maar mijn hart nog ergens onderweg  en verdwaald tussen Malmö en Gent.

Eerlijk is eerlijk: geen idee welke ecologische voetafdruk ik achterliet met deze oversteek van de Baltische Zee in slow motion. Zelfs bij dokter Google vind ik niet meteen een antwoord of dito rekenmodule. Zomer Zonder Varen dan maar? Ik mag er niet aan denken. In niets verschil ik van de vliegtuigreiziger.

Zelf bootje varen deze zomer? 

  • Wie meer weet over de milieuimpact van ferryboten, mag ons dat steeds laten weten, bv. via mail. De keuze voor de veerboot is sowieso een keuze voor trager en bewuster reizen!
  • Vergis je niet: er varen verrassend veel veerboten rond op de Europese wateren. Vanuit België (Zeebrugge) kan je naar Hull in Midden-Engeland, vanuit Nederland geraak je in Hull en Newcastle!
  • Joepi, vanaf 2019 is er misschien een ferry-verbinding voor passagiers tussen Oostende en Ramsgate. We houden het in de gaten! 
  • Voor veerboten elders in Europa is Google Maps als overzicht zeer accuraat. Kijk maar eens hoeveel veerboten alleen al vanuit Travemünde vertrekken, bestemmingen te over, bijvoorbeeld met Finnlines of Stena Line!
  • Ook vanuit Frankrijk vertrekken heel wat veerboten naar de UK en Ierland, bijvoorbeeld vanuit Cherbourg in Normandië.
  • Een goede prijsvergelijker voor veerboten wereldwijd is Direct Ferries
  • Belangrijke tip! Op de meeste veerboten is er wifi, maar laat je er niet aan vangen: de rekening kan duur uitvallen!

Zing met ons mee!

Give it up for Samson & Gert! Liedje nummer zes van cassette/cd nummer één blijft stiekem een dijk van een nummer! De hond en zijn baasje wisten het lang geleden al… Een zomer zonder vliegen, de zomer van je leven. Ook als je wat verder wil reizen is trein, bus, auto, boot, lift of fiets vaak een veel leuker en verrassend haalbaar alternatief voor het vliegtuig. Alle info, tips en inspiratie op www.zomerzondervliegen.be.

Doe mee met ons en beloof plechtig op de ogen van je bobtail hondje of op die van bobientje dat je deze zomer niet zal vliegen!

Back to the Future: The Trans Europ Express

De Capitole du matin, de Diamant, de Edelweiss, de Etoile du Nord: het zijn de namen van een aantal treinen die deel uitmaakten van het internationale netwerk Trans Europ Express. Het netwerk startte in de jaren ‘50 en kende de volgende twee decennia veel succes. In de jaren ’80 werd de TEE stelsmatig teruggeschroefd en uiteindelijk afgeschaft: de concurrentie van het vliegtuig werd te groot.

Een écht grensoverschrijdend Europees spoornetwerk: enkel voer voor nostalgici, of komt alles terug? Wij duimen keihard voor het laatste, back to the future! Droom weg bij de prachtige designs van de affiches en treinstellen van de TEE op deze website!

Zelf ook pró een grensoverschrijdend spoorwegnetwerk? 

  • Vanuit Brussel geraak je tot in Amsterdam, Keulen, Luxemburg, London, Frankfurt en Parijs. In de zomer kan je ook rechtstreeks naar Marseille, Valence, Avignon en Aix-en-Provence!
  • Voor andere bestemmingen moet je overstappen, maar gelukkig zijn er nog verschillende kleinere internationale netwerken. Een leuk overzicht vind je op de site van B-Europe.
  • Ook in andere landen pleiten veel mensen enthousiast voor een sterk internationaal treinnetwerk. In Nederland loopt er op dit moment bijvoorbeeld een petitie voor een rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Berlijn. Teken de petitie hier!

Terug thuis voor het middageten: op micro-adventure!

Het is een doordeweekse middag. In Gent stappen op de trein richting Deinze van 11u53 – skates al aan de voeten. De zon schijnt uitbundig. Op de terugweg naar Gent via de fietsostrade gaan we oerend hard – de stevige zuidwester-bries in de rug jaagt ons vooruit. Met een brede grijns breken we snelheidsrecords. Nog geen uur later staan we terug in Gent, ruim op tijd voor het middageten. Het hoofd is leeggemaakt, het gemoed vrolijk. Het was een eenvoudig skatetochtje, het kleinst mogelijke avontuur, de grootst mogelijke lol, een micro-adventure uit de duizend.

Een micro-avontuur, dat is een avontuur dicht bij huis, simpel in zijn uitvoering, groots in zijn ervaring, het moet niet veel te kosten en hoeft niet lang te duren – een uur, een dag, een nacht, een weekend.  Iedereen geeft er zijn eigen invulling aan, adventure is in the eye of the beholder!

Zelf op micro-avontuur?

  • Micro-adventuring: ik, en waarschijnlijk ontelbare anderen samen met mij, deden het al lang voor de Britse Alistair Humphreys de term enkele jaren geleden claimde, de slimmerd.
  • Micro-avonturieren, dat doe je in eigen land, streek, stad of dorp, straat desnoods – geen plek is te min. 
  • Je micro-avontuur maak je zelf. Een micro-avontuur beleven, dat gaat vooral over het breken van je dagelijkse routine: ga picknicken in het park in plaats van in de bedrijfskantine, ga frisbeeën op het grasveld, neem eens een andere weg naar huis, maak een nachtelijke wandeling, slaap  een nacht in de tuin, ga samen met je kinderen op stap op het blotevoetenpad, neem de trein naar een onbekende plek en fiets terug naar huis, niet is te gek of te onnozel. Gewoon doen!

Op kruissnelheid!

Ladies and gentlemen, this is your captain speaking, on behalf of all our crew, I hope you enjoy the flight so far! 
Exact een maand geleden vloog Zomer Zonder Vliegen uit de startblokken, tijd voor een eerste vluchtrapport. Samengevat: we zijn goed bezig, en we gaan er nog een lap op geven. Het wordt een fantastische zomer! Langzaam maar zeker wint Zomer Zonder Vliegen aan bekendheid. Van uit heel veel verschillende hoeken wordt de campagne opgepikt, gevolgd en gedeeld. Bedankt allemaal voor de duimpjes! Ook bedankt aan iedereen die ons al een persoonlijk bericht stuurde met aanmoedigingen, feedback op onze website, reisverhalen of -anekdotes en zelfs met vragen voor reisadvies.

  • Groot nieuws: al 181 mensen beloofden plechtig deze zomer niet te vliegen – nog acht belovers te gaan en dan houden we ons allereerste vliegtuig aan de grond.

Vrijdagavond mochten we Zomer Zonder Vliegen voorstellen op de Algemene Vergadering van het Gents MilieuFront (foto’s hieronder). Als jij voor jouw evenement ook op zoek bent naar een interessante spreker met een gekke pet, mag je ons altijd contacteren! De komende weken vind je ons onder andere op het podium van Pecha Kucha in Gent en gaan we in gesprek bij de Brusselse jeugddienst Globelink. We waren eerder al te horen op Radio 2 en te lezen in Kerk en Leven en binnenkort komen er nog meer mediaverschijningen aan.

  • Nog groter nieuws: in de paasvakantie is Zomer Zonder Vliegen volledig van jullie, maar daarover heel binnenkort meer. Zomer Zonder Vliegen is op kruissnelheid, maar achterover leunen en verder gaan op cruise control, dat zijn we niet van plan. Stay tuned!

Het einde van de wereld (1): Sixt-Fer-à-Cheval

Waar kom ik terecht als ik gewoon negen dagen blijf fietsen? Lieven Dekeyser ontdekte in Frankrijk het einde van de wereld – letterlijk. Le Bout du Monde ligt in de schaduw van de Cirque du Fer-à-Cheval, de grootste cirque – keteldal noemden we dat vroeger bij aardrijkskunde – van de Franse Alpen. Na acht dagen fietsen vanuit Gent reed Lieven op dag negen na het dorp Sixt-Fer-à-cheval eerst nog over een brede departementale weg. Het asfalt ging al snel over in een grindweg, de grindweg werd een enkel nog te voet begaanbaar pad, het pad werd een rotsachtig bergpaadje en het bergpaadje liep ten slotte dood tegen een muur van rotsen en watervallen.  Het was onherroepelijk, het einde van de wereld, verdergaan was geen optie, het einde van de weg, het einde van de reis. Het einde van de wereld ligt op exact 898 km van Gent op 1260 meter hoogte in het departement van de Haute Savoie, ten zuiden van het meer van Genève.

Het hele verhaal kan je lezen en bekijken op Lieven’s blog. Zelf ook het einde van de wereld of een andere bijzondere plek ontdekt zonder dat er een vliegtuig aan te pas kwam? Deel net als Lieven je reiservaring via facebook of mail, en breng andere reizigers op ideeën!

De charme van de snelwegparking (1): het verlangen naar de zomer

De snelwegparking is een plek waar niemand echt wil zijn en waar niemand lang wil blijven. En toch werkt een snelwegparking op een onnavolgbare wijze op mijn sentiment. Zelfs op de parking langs de E313 in Ranst kan ik een instant vakantiegevoel krijgen. De Autoroute du Soleil wenkt, nog even en we zijn in Lyon. Helaas, de radio meldt drie kwartier file van Wommelgem tot Antwerpen-West.

Zelf deze zomer op reis met de auto?

Zomer Zonder Vliegen gaat over een andere manier van reizen: trager, bewuster, en minder ver. In die zin is de keuze voor de auto een veel duurzamere keuze dan de keuze voor het vliegtuig!

  • Wij van Zomer Zonder Vliegen kunnen het niet genoeg herhalen: de weg is de bestemming – ook met de auto! De rit naar het Zuiden kan ook een belevenis zijn. Lees dit artikel op een Nederlandse blog over reizen met kinderen in Europa maar eens, over leuke stopplaatsen langs de autostrade in Frankrijk. Onze topper is natuurlijk de Aire du Viaduc de Millau op de A75 richting Montpellier, met uitzicht op de iconische 2,5 kilometer lange brug van Millau.

 

  • Het verbruik en de uitstoot bij het rijden zijn in belangrijke mate afhankelijk van de manier van rijden. Bij het zogenaamde ecodriving pas je eenvoudige principes toe die het brandstofverbruik verminderen én de veiligheid verhogen. Het verschil tussen een sportieve rijstijl en ecodriving kan tot 35 procent oplopen. Netwerk Bewust Verbruiken geeft je de tien geboden die parate kennis moeten zijn voor iedere automobilist!

 

  • Sinds 2017 biedt de Nederlandse reisorganisatie Pharos reizen aan speciaal voor elektrische auto’s, lees dit artikel er maar eens op na. Pharos biedt onder andere een 17-daagse rondreis door Noorwegen aan (met eigen wagen). Het reisschema is zo uitgedokterd dat er steeds voldoende oplaadmogelijkheden zijn. Wat ons betreft een reisformule die zeker meer aandacht mag krijgen!

 

  • Meer tips en ideeën voor een zomer op reis met de auto vind je in onze reisgids en ook in onze blog zullen we er nog aandacht aan besteden. Zelf tips of ideeën? Laat het ons weten via mail of facebook!

De Vlaanderen Fietsroute: ode aan duurzaam reizen dichtbij huis

De eerste schuchtere lenteavond van het jaar heeft iets magisch – een avond die een belofte inhoudt. Na het werk fiets ik van Antwerpen naar Gent. Ik doe het vaak, ’s morgens fiets op de trein, ’s avonds met de fiets huiswaarts. Het vakantiegevoel komt snel, zo ergens halfweg de tramterminus in Zwijndrecht en Sint-Niklaas-Oost. Op de fietsostrade tussen Belsele en Lokeren gaat het crescendo. Enkel een voorbijrazende IC-trein verstoort even de rust. Ik was bijna echt vergeten hoe schoon de lente hier kan zijn.

Bovenstaand stukje is het verhaal van vanavond – de eerste lenteavond. En toch schreef ik het drie jaar geleden al, als inleiding van een artikel over de Vlaanderen Fietsroute – een bewegwijzerde route van ruim 800 kilometer door de vijf Vlaamse provincies. Alles komt terug. De eerste lenteavond van 2015 inspireerde mij toen tot een ode aan fietsen in Vlaanderen. Het artikel verscheen in Frontaal (tijdsschrift van het Gents Milieufront) en in Op Weg (magazine van de vereniging Grote Routepaden). Klik hier voor het hele artikel en droom weg over een zomerse fietsreis in eigen land!

Zelf op weg langs de De Vlaanderen Fietsroute deze zomer?

  • De Vlaanderen Fietsroute (820 km) is er voor iedereen: je kan de route in één keer fietsen, of in verschillende delen opsplitsen, dagafstanden kies je zelf!
  • De bewegwijzering is uniform voor het hele traject, alleen de nummering op de bordjes kan op het eerst zicht wat verwarrend lijken: de Vlaanderen Fietsroute is eigenlijk een combinatie is van 4 andere fietsroutes: LF1, LF5, LF6 en LF7.
  • Een kaart met de route vind je op www.groteroutepaden.be/nl/route/334/vlaanderen-fietsroute.html
  • Alle andere info vind je op www.vlaanderenfietsroute.be

De toekomst van het vliegen: voor een prikkie naar de Filistijnen

Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd vliegen gezien als een belangrijk instrument ter bevordering van de vrede. Er heerste een ongezien vooruitgangsidealisme. Dezelfde machine die werd ingezet om bommen te werpen, zou de wereld voortaan dichter bij elkaar brengen. Om vliegen te stimuleren werd in een internationaal verdrag afgesproken dat overheden geen belasting zouden heffen op kerosine – een afspraak die op de dag van vandaag nog steeds geldt. Tussen 1970 en 2016 vertienvoudigde het aantal passagiers, van ruim driehonderd miljoen naar bijna 3,7 miljard en geschat wordt dat binnen goed tien jaar dat aantal nog eens zal verdubbelen.

Maar de keerzijde van die explosieve groei valt steeds lastiger te negeren: het transportmiddel dat heeft gezorgd voor een verbonden wereld, trekt een zware wissel op het milieu.  Het aandeel van de luchtvaart in de globale CO2-uitstoot neemt toe, zowel in absolute als in relatieve cijfers – van 5 % nu naar mogelijk 20 % tegen 2050.

Het is fout te hopen dat de technologische vooruitgang voor oplossingen gaat zorgen. De evolutie gaat op dit moment veel te traag. Het gebruik van CO2-neutrale biobrandstoffen zou het probleem alleen maar verschuiven (door de enorme grondbehoefte voor de teelt van bijvoorbeeld palmolie) en het is zeer onwaarschijnlijk dat batterijen ooit dezelfde energiedichtheid zullen bereiken als kerosine. Bovendien is het technologisch onderzoek peperduur en vliegtuigmaatschappijen schuwen de financiële risico’s. Hun onderzoek naar elektrisch vliegen is hooguit een vorm van greenwashing.

Klimaatwetenschappers brengen een ongemakkelijke waarheid: er is geen enkel scenario denkbaar waarin we de opwarming van de aarde tot twee graden kunnen beperken zonder het vliegverkeer te beteugelen. Een eerlijker heffingensysteem lijkt de meest voor de hand liggende eerste stap om mensen minder te doen vliegen. Moeten we al onze hoop dan maar op het beleid stellen? Door het stevige lobbywerk van de luchtvaartsector zelf schuift de politiek de hete aardappel steeds maar weer voor zich uit. Het vliegverkeer bleef buiten schot op de Klimaatconferentie in Parijs en CO2-uitstoot door vliegtuigen maakt zo goed als geen deel uit van het emissiehandelssysteem (ETS).

Zeventig jaar geleden was het misschien een idealistisch gebaar om de luchtvaart vrij te stellen van belastingen, vandaag de dag is het subsidiëren van zo’n schadelijk transportmiddel ronduit absurd. Destijds stimuleerde de internationale gemeenschap de luchtvaart om de volkeren te verbroederen, nu zou ze op de rem moeten trappen om de planeet leefbaar te houden. Dat zou nog eens een eerbetoon zijn aan de ondertekenaars van weleer.

U las een samenvatting van een artikel uit de Groene Amsterdammer van 21 februari 2018, het volledige artikel kan u hier vinden. 

Zelf naar de Filistijnen zonder vliegtuig? Dat kan dus écht, voor dromers en avonturiers!

  • De Filistijnse Stadsstaten lagen in het huidige Israël en Palestina. Na de verovering door de Babyloniërs in 604 v.Chr. zijn de Filistijnen geleidelijk opgegaan in omliggende volken.
  • Je kan mee met een vrachtschip vanuit Salerno aan de Italiaanse Westkust tot in het Israëlische Ashdod aan een heel schappelijke prijs, alle info vind je hier: http://www.grimaldi-freightercruises.com . Ook andere bestemmingen zijn mogelijk! Wie gaat?

De magie van de nachttrein (2): terug naar Europa

Een zomerdag loopt ten einde. De trein rijdt het station van Moskou uit. Bestemming Riga: één avond, één nacht en één ochtend westwaarts door een eindeloze wildernis. Ik ga terug naar Europa! Het is eerste deel van een lange reis  naar huis. Drie dagen eerder was ik in Moskou aangekomen na een fietstocht van 4000 kilometer door mijn continent.

Een fles gaat rond. Een homp kaas wordt aangesneden. Iemand deelt zelfgemaakte koekjes uit. Alles is van iedereen. Een oudere vrouw lacht haar bruine tanden bloot, ze lijkt maar niet te willen begrijpen dat ik geen woord russisch spreek. Een halfdronken Rus komt zwalpend onze coupé binnen. Het is een nachtelijke treinreis waarover je normaal alleen leest in het betere reisverhaal. Nu ben ik zelf de schrijver.

In het vliegtuig worden geen verhalen geschreven, er wordt niets gedeeld, er zijn enkel dure snacks uit de minibar en de tandpastaglimlach van de stewardess.

Zelf reizen zonder vliegtuig tot in de verste hoeken van het continent? 

  • De weg is de bestemming, reis traag – met verschillende tussenstops! 
  • Met een Interrailpas kan je naar dertig Europese landen reizen, maar Rusland is daar niet bij.
  • Onder andere vanuit Riga (Letland), Warshau en Boedapest zijn er rechtstreekse treinverbindingen met Moskou. Het goedkoopste kaartje vanuit Riga kost ongeveer 50 euro enkele reis.
  • Waarom geen deel van de reis per veerboot doen? Met de trein kan je van Moskou naar Sint-Petersburg en van daaruit kan je naar Finland, Zweden en Litouwen! 
  • TIP: Maak je vooraf geen zorgen over treinreserveringen en reisplannen die kunnen wijzigen. Een treinticket kopen in pakweg een Russisch of Bulgaars station kan ook een ervaring zijn en levert normaal gezien geen problemen op – zeker niet als je niet met een grote groep reist. 
  • TIP: download vooraf de google translate app voor offline gebruik en voer hilarische gesprekken tijdens je lange reis. Ook je telefoonrekening zal je dankbaar zijn!