This is your captain speaking...

Het steeds toenemende vliegverkeer zorgt voor een enorme druk op het klimaat door de uitstoot van grote hoeveelheden broeikasgassen. We reizen steeds meer en steeds verder per vliegtuig en één enkele vliegreis kan al onze inspanningen om onze persoonlijke CO2-uitstoot te verkleinen in één klap teniet doen.

Het klimaatakkoord van Parijs (2015) legde de bovengrens vast van 2 graden opwarming.  Als we de klimaatverandering beneden die grens willen houden mag een wereldbewoner gemiddeld niet meer dan 2,1 ton CO2 per jaar uitstoten tegen 2050.

Wij Belgen leven serieus boven onze stand en stoten meer dan 8 ton CO2 uit per persoon. De CO2-uitstoot van de gemiddelde, matig milieubewuste, niet-vegetarische Belg ziet er ongeveer zo uit:

Het zijn slechts grootteordes, maar laat het duidelijk zijn: als individu is het schrappen van vliegreizen één van de meest betekenisvolle en efficiënte keuzes die je kan maken om je CO2-voetafdruk te verminderen. Met 0,5 ton uitstoot geraak je nauwelijks Europa uit, voor een reisje naar New York zit je al boven de 2 ton en als je naar heen en terug naar Australië vliegt blaas je 7 ton CO2 de lucht in.

Meten is weten

In de ideale wereld dan toch. Het is onmogelijk exact te bepalen wat de uitstoot is per kilometer van je reis per vliegtuig, trein of bus. Bezettingsgraad, route, type voertuig, gebruikte brandstof, snelheid: veel factoren spelen een rol.

Online vind je verschillende tools om de CO2-uitstoot van je vliegtuigreis te berekenen:

Ze vertellen je ook wat je bespaart door de reis met een ander vervoermiddel te maken of door te kiezen voor een bestemming dichter bij huis. De verschillende tools geven verschillende resultaten, maar wijzen wel allemaal in dezelfde richting (disclaimer):

Voor wie erover zou twijfelen: vliegen is zo goed als altijd slechter, met de trein of de bus reizen altijd beter. Als je op je eentje met je wagen naar Barcelona rijdt, is het mogelijk dat je met het vliegtuig minder CO2 zou uitstoten. Maar cijfers per kilometer vertellen maar een deel van het verhaal.

Het grote probleem van vliegreizen zijn net de enorme afstanden, die we niet meteen met een ander vervoermiddel zouden afleggen. Want wie gaat er nu voor een weekendje over en weer naar Barcelona met de auto, laat staan met de trein?

Wishful thinking

We moeten je teleurstellen.Vliegen op hernieuwbare energie is niet voor meteen. De technologie staat nog steeds in haar kinderschoenen en een grote doorbraak zit er niet onmiddellijk aan te komen. Ook Green Seats - waarbij je je CO2-uitstoot compenseert door een bijdrage te doen aan ecologische projecten - zullen het probleem van de hoge impact van vliegreizen niet of slechts in heel beperkte mate oplossen. Slechts vijf tot tien procent van de totale wereldbevolking nam ooit al een vliegtuig. Moest iedereen vliegen, is het simpelweg onmogelijk om alle uitstoot te compenseren - daarvoor zou die uitstoot gewoon veel te groot zijn. Vind je dat laatste nog niet volledig duidelijk? Geen erg, blijf ons gewoon volgen: over Green Seats en andere (milieu)aspecten van reizen per vliegtuig lees je de komende maanden nog meer op onze blog…
Stay tuned...!