13 May 2020

De journalist als expert-bewonderaar: een twijfelachtige duobaan

door Zomer Zonder Vliegen
Opinie
13 May 2020

De journalist als expert-bewonderaar: een twijfelachtige duobaan

door Zomer Zonder Vliegen

❗️ Brussels Airlines kondigde gisteren forse besparingen aan.

💻 Wij bekeken op VRTnws de facebook livechat met Riadh Bahri en Wim De Vilder naar aanleiding van dat aangekondigde besparingsplan. Bahri wordt steevast opgevoerd als 'expert luchtvaart' en dat is hij vast wel, maar toch is het opvallend hoe ook deze keer het aspect 'klimaatimpact van de luchtvaart' nauwelijks aan bod kwam.

➡️ De belangrijkste zorg is op dit moment natuurlijk de sociale bescherming van de werknemers die geconfronteerd worden met onzekerheid en mogelijk jobverlies, daar willen ook wij geen twijfel over laten bestaan.

➡️ Maar verder... Brussels Airlines moet nu krimpen, zodat ze in de toekomst weer kunnen groeien: dát is de belangrijkste teneur in de analyse van Bahri. Maar hoe moeilijk die boodschap ook is: de luchtvaartsector nieuw leven inblazen zonder rekening te houden met klimaat, biedt werknemers net géén zekerheid - en daarover heeft Bahri het nauwelijks of niet! De luchtvaart heeft zeker een toekomst, maar 'groei' kan hierbij niet langer de wortel zijn die de maatschappij en de werknemers steeds maar wordt voorgehouden 🥕🐇.

➡️ Op middellange termijn zal de luchtvaartsector moeten krimpen, anders ondermijnt ze de klimaatinspanningen die de rest van de samenleving levert. Het is belangrijk deze gecontroleerde vermindering van de activiteiten samen met de vakbonden in het kader van de sociale dialoog te organiseren.

➡️ Dit houdt in dat er voor werknemers rechtvaardige overgangs- en omschakelingsfondsen worden opgezet en dat hen aantrekkelijke en gevarieerde banen worden aangeboden in sectoren die wél duurzaam zijn, zoals duurzaam vervoer 🚃 en hernieuwbare energie ♻️.

➡️ Luchtvaartexpert Bahri lijkt in zijn verschillende analysebijdragen voor VRT vooral de vraag te willen beantwoorden hoe de luchtvaart zo snel mogelijk naar haar business-as-usual model kan terugkeren - het economische korte termijn-plaatje. 

➡️ Ook eerder hebben we er met Zomer Zonder Vliegen al een aantal keren op gewezen: Bahri steekt zijn voorliefde voor de industrie waarover hij bericht niet over stoelen of banken en lijkt het klimaataspect daarbij als ondergeschikt te beschouwen - we voelen soms zelf een zeker dedain ten opzichte van iedereen die het in het hele luchtvaartdebat wél over klimaat wil hebben. Niet altijd, eerlijkheidshalve vermelden we heel graag dat Bahri wel zo vriendelijk was om belangeloos een debat te modereren dat Zomer Zonder Vliegen organiseerde bij het einde van het eerste seizoen van de campagne, en dat appreciëren we nog steeds!  

➡️ Toch is het artikel over de haalbaarheid van reizen per trein naar bestemmingen binnen Europa tekenend. Bahri ging zelf op onderzoek uit en reisde met de bus en de trein naar Milaan, nu bijna een jaar geleden. Het was vooral de allerlaatste alinea van zijn verslag die ons de wenkbrauwen deed fronsen: De overheid kan altijd sturende maatregelen nemen om het ene of het andere transportmiddel aantrekkelijker te maken. Door meer geld te investeren in het spoor, het opleggen van een vliegtaks, of het vergroenen van de luchtvaart. Maar of zulke maatregelen wenselijk zijn en het gedrag van mensen zullen sturen, is maar zeer de vraag. 

Dat is geen onschuldige open vraag van Bahri, het is duidelijk dat een een diepgaande transitie van de luchtvaart en ons globale transportsysteem voor hem vooral niét wenselijk is. Dat is natuurlijk zijn goed recht, maar of het onbevooroordeelde en onpartijdige journalistiek is, dát is nog maar zeer de vraag. 

We maakten onze bedenkingen vandaag ook over aan Tim Pauwels, ombudsman van VRT Nieuws. De volledige e-mail kan je hier lezen. 

Wordcloud van een artikel van Bahri dat eerder op VRTnws verscheen, meer info hier