11 July 2020

Honderd jaar te laat voor een zeslandentocht

door Zomer Zonder Vliegen (Gast)
Inspiratie
11 July 2020

Honderd jaar te laat voor een zeslandentocht

door Zomer Zonder Vliegen (Gast)

Een vijflandentocht met de fiets... in één enkel weekend (deel 2)!

Trilcomfort

Na een verkwikkende nachtrust houden we de volgende ochtend even halt in Bastogne. Op onze verlanglijst prijken koffie en uiteraard de befaamde Bastogne-koekjes. We schuilen even voor wat regen en bollen dan gezwind noordoostwaarts over een fietspad dat ooit een spoorweg was. We zijn erg dankbaar dat men de dwarsbalken heeft weggehaald. Dat verhoogt het trilcomfort aanzienlijk!

Prachtige toeristische attracties schuiven aan onze ogen voorbij wanneer we in het noordelijkste hoekje van Luxemburg aansluiting vinden op de befaamde Vennbahn: Burg-Reuland, Sankt-Vith, de Hoge Venen… Ook hier volgen we een voormalige spoorweg. Fun fact: de Vennbahn is tussen Küchelscheid en Raeren officieel Belgisch grondgebied, ook al is ze op bepaalde plekken volledig ingesloten door den Duits.

Onderweg ontmoeten we heel wat lokale fauna: een vos, zwarte ooievaars, een reetje, en onvermijdelijk tientallen vliegjes die de menselijke oogbal beschouwen als een ideale landingsplaats. Voor onze nachtrust dalen we af in het Roerdal, waar het prachtige Monschau koket ligt te pronken met haar antieke vakwerkhuizen. Met Duitsland is dan ook land vier een feit! Circa 140 kilometer legden we af op dag twee, geholpen door het vriendelijke verloop van de RAVeLs en de milde zuidenwind.

Aken Aken, tuut tuut!

We laten het Roergebied achter ons, klimmen weer naar de Vennbahn en volgen die tot in Aken. Je voelt je hier werkelijk een locomotief wanneer je met de fiets moeiteloos over de zacht hellende bedding zoeft. Of zoals Gawein het poneert: Aken Aken, tuut tuut!

De koffie in Aken is niet lekker, de zogenaamd lokale kaas komt eigenlijk uit Gouda, en de meisjes in het park willen hun frieten niet met ons delen. Weg zijn wij, dus! We hebben immers nog een laatste land te bezeilen. En ja hoor, daar ligt Vaals al, de hoogste uithoek van Nederland.

Een streepje geschiedenis

Mochten we hier tussen 1830 en 1919 gepasseerd zijn, dan hadden we de kans gehad om een zesde land aan ons palmares toe te voegen. In die tijd lag hier immers Neutraal Moresnet, een gebied van 344 hectare dat bekendstond als zinkexporteur, belastingparadijs, smokkelvrijplaats, gokoord en Esperantostaat. Voor al dat vertier waren wij helaas een slordige honderd jaar te laat.

Door de heuvels van Zuid-Limburg gaat onze reis verder. We bereiken het vaderland opnieuw in Visé, en in principe kan je daar de trein weer op. Omdat het zo prettig fietsen is tussen de vervallen industriële complexen langs de Maas, rijden we echter nog even verder tot in Luik. De teller van dag 3 geeft 110 kilometer aan. Dat vraagt om een frisse pint.

Dit was het tweede deel van het verhaal van de vijflandentocht van Pieter Van den Brande (tekst) en Gawein Van Daele (foto's). Het eerste deel lees je hier!

Deze tocht gaat grotendeels over RAVeLs en aangeduide fietsroutes. Doordat die dikwijls oude spoorwegbeddingen volgen, valt het reliëf heel goed mee, zelfs in de heuvelachtige Ardennen. Pieter en Gawein baseerden ons op de kaart ‘Langeafstandsfietsroutes en Groene Wegen’ van het NGI. Je kan de tocht uiteraard ook op meer of minder dagen afleggen. De route die Pieter en Gawein min of meer volgden vind je hier