De huidige tweeënhalf of vijf procent lijken niet veel, maar het verdoezelt de grote impact van iemands persoonlijke klimaatafdruk en het aandeel van vliegen daarin. Minder dan 10 % van de wereldbevolking nam ooit al een vliegtuig, maar die relatief beperkte groep mensen zorgt wel voor gigantische uitstoot van broeikasgassen, ten koste van de rest van de planeet.
CO2-uitstoot per land (miljoen ton CO2e/jaar, 2017)
bronnen: IATA en Europese Commissie
De CO2-uitstoot door de luchtvaart is op dit moment iets groter dan de CO2-uitstoot van Duitsland (in 2017 ongeveer 850 miljoen ton per jaar), Als de luchtvaartsector een land zou zijn, zou het op de zesde plaats staan wereldwijd wat betreft CO2-uitstoot, en dat is dan nog zonder rekening te houden met het bijkomende opwarmingseffect door bijvoorbeeld condensstrepen. Beweren dat het niet nodig is om iets te doen aan de uitstoot van de luchtvaart omdat die maar een klein aandeel heeft in het globale plaatje is dus hetzelfde als beweren dat Duitsland niets hoeft te doen, omdat ook dat land relatief gesproken maar een klein aandeel van de uitstoot vertegenwoordigt. Vliegen doet het op een paar uitzonderingen na trouwens altijd slechter in vergelijking met andere vervoersmiddelen, zeker als je ook de opwarmingseffecten door condensstrepen meerekent.
Tot slot: passagiersvliegtuigen staan in voor het overgrote deel van de uitstoot door de luchtvaart. Slechts een drietal percent van de vluchten hebben enkel vracht aan boord.
Meer weten?
- Cijfers over de wereldwijde CO2-uitstoot per land vind je oa. in de Global Carbon Atlas maar ook in een rapport opgemaakt in opdracht van de Europese Commissie.
- Cijfers over de uitstoot door de luchtvaart vind je via de website van de IATA - the International Air Transport Association.